Een kind van 5 1/2 jaar is op school al gewend aan het krijgen en uitvoeren van een opdracht en is in staat een aanwijzing en/of correctie te begrijpen en deze te "vertalen" naar het aanleren en/of verbeteren van een zwemslag of vaardigheid. Ook is hij of zij zich bewust van de eigenschappen van het diepe water, waarin wij lesgeven.
Als zwemschool wensen wij alle leerlingen optimale veiligheid toe, maar dan wel op een leeftijd waarop men kan zeggen: die jongen of dat meisje is echt veilig aan het zwemmen. Een kind rond het achtste levensjaar heeft de kracht, de souplesse, het inzicht en het overzicht om zich in onverwachte en gevaarlijke situaties te kunnen redden.
Natuurlijk zijn er de "schoolpleinverhalen" van ouders die elkaar stimuleren om hun kind(eren) zo vroeg en zo snel mogelijk te leren zwemmen, met wonen in een waterrijk gebied als motivatie. Tot het achtste levensjaar garanderen zwemdiploma's die veiligheid niet voldoende; oplettende ouders wel!
Twee en een half jaar, iets korter of iets langer, vinden wij een redelijke tijd om goed te leren zwemmen en het niveau van het zwemdiploma C-zwemsurvival te bereiken.