Van 1997 tot nu

Hoe is zwemschool bubbels ontstaan? Voor het antwoord daarop neem ik u mee terug naar 1979. In dat jaar start ik, in het Burgerziekenhuis te Amsterdam-Oost, met de opleiding voor verpleegkundige A en ontmoet daar Phily. Wij trouwen en drie zonen worden geboren: Bas, Maarten en Joost. Na afronding van mijn studie werk ik tot 1993 met veel plezier in de verpleging.

Als Bas vier jaar wordt gaat hij op zwemles in het Sportfondsenbad Amsterdam-Oost; drie keer in de week een half uur. Na twee jaar wordt hij bevorderd naar het wedstrijdbad boven. Daar kijk ik vanaf de tribune naar zijn verrichtingen richting het zwemdiploma A. Het zwemles geven intrigeert mij en ik stap op badmeester Willem af. Deze verwijst mij naar de opleiding "Zwemonderwijzer" bij Cor van Haaren in Amstelveen. Zo gezegd, zo gedaan. Vanaf september 1988 volg ik twee jaar lang de cursus en wat begon uit interesse loopt uit op een toekomst in en met water. Ik loop stage in het Duranbad van Diemen en stagebegeleider Paul Smitka leert mij de eerste beginselen van het lesgeven in praktijk te brengen. 

Begin 1990 word ik gevraagd een seizoen mee te werken in het openluchtbad "Het Amstelbad" in Ouderkerk a/d Amstel. Het lijkt mij een prima ervaring. Eén seizoen worden er negen en lesgeven wordt een passie. In 1997 vraagt vriend en collega Gerco Schonewille of ik een paar keer kan komen helpen met lesgeven in zijn zwemschool Pardoes. Drie zondagen in de Revalidatiekliniek Overtoom zullen mijn leven veranderen. Rust, warmte en ontspanning zijn de woorden waarmee ik die ervaring het beste kan omschrijven. Zo wil ik ook graag lesgeven.

Op een donderdagavond loop ik langs Sauna Thermen in Diemen. Mijn oog valt op het bordje met openingstijden. Ik stap naar binnen en vraag wat de mogelijkheden zijn om het zwembad in het weekend te huren. Zwemschool bubbels is geboren als ik een paar weken later, op zaterdag 18 oktober 1997, start met het lesgeven aan vijf leerlingen

De school groeit explosief en na vier jaar geven we op woensdag, vrijdag, zaterdag en zondag zwemles aan bijna 1000 leerlingen. Het is het moment om de kwantiteit in te ruilen voor kwaliteit. De woensdag en zondag worden als lesdagen afgestoten en na het gebruikelijke zwem-ABC geven wij de leerlingen de mogelijkheid zich verder te ontwikkelen in het zwemmen. Tot medio 2010 krijgen tientallen enthousiaste leerlingen wekelijks een zwemprogramma voorgeschoteld met onderdelen uit het wedstrijdzwemmen, schoonspringen, synchroonzwemmen en waterpolo en ook is er de mogelijkheid duikbrevetten te behalen.

In 2009 stapt een zestal van deze superzwemmers over naar het lesgeven en in de loop der jaren breidt dit aantal zich uit tot de enthousiaste groep die momenteel ieder week op zaterdag zwemles geeft. Begin 2013 wordt het nieuwe zwembad in de school Drostenburg in gebruik genomen. Het betekent het einde van de zwemlessen voor volwassenen om te leren zwemmen of de zwemtechnieken en conditie te verbeteren. Een nieuw en kleiner zwembadgebouw betekent ook een andere indeling. Het is even wennen, maar de huiselijke sfeer blijft.

We introduceren acht bubbelniveaus, halfjaarlijks een vorderingenles en de speelles van december blijft een gezellig gezinsgebeuren, terwijl die van juli inspeelt op de mogelijke ontwikkelingen in de zomervakantie.

Wat het afzwemmen voor de verschillende zwemdiploma's betreft verandert er tussen 1997 en 2017 veel. In 1997 reiken we de laatste zwemdiploma's A en B uit aan onze eerste leerlingen. Van 1998 tot 2016 ontvangen duizenden leerlingen de zwemdiploma's A, B en C van het landelijke zwem-ABC in het Sportfondsenbad Amsterdam-Oost. In die jaren veranderen we twee keer van locatie: het Sloterparkbad (2005-2009) en het Meerbad in Abcoude (2015). Vanaf 2016 willen wij de kwaliteitseisen van ons lesgeven verhogen en stappen over naar het huidige zwemdiplomasysteem van de ENVOZ, niet alleen bekend in Nederland, maar ook over onze landsgrenzen heen. Als zwemschool willen wij het zwemdiploma C letterlijk nog zwaarder maken door alle onderdelen van het examen gekleed te laten zwemmen. Zo kunnen wij deze zeer goede zwemmers, onder bijna alle omstandigheden, en hun ouder(s) met een gerust hart een zwemrijk leven met veel plezier toewensen.

De frequentie van het afzwemmen en het aantal afzwemmers nemen respectievelijk toe en af: in het begin van deze eeuw wordt drie keer per jaar op een zondagmiddag afgezwommen met 60 tot 100 leerlingen tegelijk. Gedenkwaardige organisatorische evenementen, maar ik denk dat de huidige afzwemmers in het rustige F.B. Duranbad nu veel meer kunnen laten zien aan de examinatoren, ouders en belangstellenden. Iedere maand afzwemmen met ca. 10 A-leerlingen in het F.B. Duranbad en iedere twee weken met ca. 8 B- en C-leerlingen in het zwembad Drostenburg werkt heel plezierig voor alle partijen en op deze wijze kunnen wij de leerlingen op het juiste moment laten afzwemmen. 


In 2017 bestaat de zwemschool 20 jaar en is het tijd om "het stokje" door te geven. Bas heeft vanaf nu de leiding en Phily, blijft als vanouds, het randgebeuren regelen. Zelf ondersteun ik het team op de achtergrond.

In de loop der jaren ontwikkelt zich een wijze van lesgeven, die hand in hand gaat met onze persoonlijke ontwikkeling. Mijn visie op het lesgeven heb ik mogen doorgeven aan Bas en deze visie gaat verder dan alleen maar de techniek van het zwemmen overbrengen, want ouders vertrouwen hun kind(eren) in het geheel aan je toe. Samenwerken met Phily, Bas en alle lesgevers ervaar ik als een familiegebeuren en hoop dat de liefde waarmee wij lesgeven en met elkaar omgaan mag uitstralen naar de mensen die wij ontmoeten.

Ik wens u en uw kind(eren) veel zwemplezier bij zwemschool bubbels en ook daarna!


Leobard Hinfelaar